Wat doet Switchboard
Switchboard bestaat sinds 26 maart 1986 en is al ruim 28 jaar de telefonische advies- en informatiedienst voor de lesbische, homo, bi- en transgendergemeenschap in Nederland. Vertrouwd en onbevooroordeeld.

Switchboard wordt bemand door actieve vrijwilligers die vanuit verschillende plaatsen in Nederland werkzaam zijn. Het wordt gefaciliteerd door COC Nederland, maar is van, voor en door de gemeenschap en iedereen die vragen heeft rond seksuele voorkeur en genderidentiteit en expressie. Ons motto is Geen vraag is ons te gek.

Feiten en cijfers
Afgelopen jaar zijn er 2 vrijwilligers gestart en 6 vrijwilligers gestopt.

In november is er een informatiebijeenkomst geweest waarin nieuwe vrijwilligers zijn gerekruteerd. Daarvan zijn in januari 2017 vier nieuwe vrijwilligers gestart met de training om Switchboard vrijwilliger te worden.

Aantal *geregistreerde gesprekken in 2016
Mail                         750
Telefoon               264
Chat                        151
Social Media            4
Totaal                  1169

*gesprekken worden anoniem geregistreerd

Leeftijdscategorie
19% van de mensen was onder de 25 jaar
25% van de mensen was tussen de 25 en 65 jaar
51% van de mensen was boven de 65 jaar
Van 5% van de mensen was de leeftijd onbekend

Vrijwilligers
De vrijwilligers die afgelopen jaar actief betrokken waren bij Switchboard hebben twee informatie bijeenkomsten bijgewoond waarin zowel aan teambuilding als aan vergroten van kennis en informatie is gewerkt. In de eerste bijeenkomst in juli heeft Jessica van Zadelhoff (Projectleider Asiel bij COC) een inhoudelijke sessie gegeven over de asielprocedures in Nederland. Switchboard is het eerste aanspreekpunt voor asielvragen. Op de tweede bijeenkomst in september heeft Transvisie een presentatie gegeven over het onderwerp transgenders. Switchboard wordt ook veel benaderd door mensen met allerlei vragen over genderidentiteit.

Kennis uitwisseling
Om de opzet van Switchboard Nederland te verbeteren hebben we contact gezocht met Switchboard in Londen. We hebben gesproken over de organisatiestructuur, de inzet van vrijwilligers, de bewaking van de kwaliteit van de dienst en de inhoud van de gesprekken. Deze kennis wordt gebruikt om binnen onze eigen organisatie verbeteringen aan te brengen, o.a. door minimaal twee bijeenkomsten per jaar te organiseren met een inhoudelijk thema en het inwerktraject voor nieuwe vrijwilligers te verstevigen.

Nieuwe online training ontwikkeld
In februari zijn we benaderd door Traintool, een organisatie die online trainingen ontwikkelt o.a. voor Shell en KPN, of we geïnteresseerd waren om mee te dingen naar een gratis training gespreksvaardigheden. We hebben een projectplan ingediend en zijn door Traintool uitgekozen om in samenwerking deze training te maken. Vrijwilligers van Switchboard hebben hiervoor scripts uitgewerkt en deze zijn met video opgenomen. Traintool heeft de training verder ontwikkelt en de tool wordt nu ingezet als extra ondersteuning voor nieuwe en huidige vrijwilligers om hun gespreksvaardigheden te trainen.

Evenementen
Switchboard heeft op de website een kalender met allerlei evenementen die plaatsvinden voor en door de community. Als je een bijeenkomst organiseert kun je dit altijd doorgeven zodat het op de website kan worden vermeld. Mail deze informatie naar info@switchboard.nl.